KEPENTINGAN KUATKAN PEHA DAN KAKI

Secara saintifiknya, otot peha adalah otot yang paling besar dan paling kuat dalam badan manusia, ia penting untuk memperkukuhkan posisi dan kestabilan badan ketika berdiri, berjalan, berlari mahupun dalam melakukan apa sahaja aktiviti fizikal. Jadi khas untuk lelaki, apa kebaikanya jika anda sentiasa berusaha untuk menguatkan otot kaki dan peha ini?
1. Meningkatkan prestasi hubungan kelamin

Pernah anda dengar tentang urutan cakar harimau atau apa – apa senaman dan urutan untuk mempertingkatkan prestasi tenaga batin bagi lelaki?

Sudah pasti majoriti lelaki diluar sana pernah membaca dan mendengar tentang perkara ini. Apa yang pasti, segala tips urutan dan senaman yang dikemukakan dan diperturunkan adalah untuk menguatkan otot bahagian kaki dan peha, kekuatan peha dan kaki sangat berkait rapat dengan kekuatan tenaga batin seseorang, sebab itulah kita disarankan untuk melakukan teknik – teknik senaman yang diperturunkan turun temurun untuk kebahagian rumah tangga kita.

Menurut laporan yang dikeluarkan Persatuan Andrology Malaysia, lebih dari 2.2 juta lelaki Malaysia telah dikenalpasti menderita masalah Lemah Tenaga Batin dan secara puratanya 60% lelaki ASIA juga  mengalami masalah lemah tenaga batin ini dan paling menyedihkan.
Purata masa bertahan untuk lelaki dalam hubungan seksual hanya 5-8 minit. Untuk meningkatkan prestasi ini, bersukan adalah salah satu cara yang paling efektif untuk meningkatkan prestasi tenaga batin seseorang, terutamanya senaman untuk menguatkan peha dan kaki kerana ia sangat berkait rapat dengan alat kekuatan alat kelamin seseorang lelaki.

2. Menyeimbangkan bentuk badan
Bagi seseorang atlet angkat berat mahupun atlet bina badan, keseimbangan pembesaran otot sangat penting untuk mendapatkan kekuatan dan keseimbangan badan yang maksimum disamping mendapatkan bentuk badan yang cantik dan sempurna. Bagi seorang yang mahu mendapatkan badan yang menarik, memiliki otot paha yang besar, kuat dan proporsional sangat penting bagi penampilan badan bahagian bawah (pinggang ke bawah).

Kebiasaanya seseorang yang ingin membentuk bdan agar nampak lebih hebat dengan otot – otot akan lebih cenderung dan banyak melakukan latihan angkat beban pada bahagian atas badan seperti dada dan lengan, ia akan menyebabkan perkembangan bentuk badan tidak sekata dan kurang menarik, jadi latihan menguatkan peha dan kaki bukan sahaja dapat menyeimbangkan perkembangan bentuk badan, dalam masa yang sama ia akan lebih member kekuatan kepada badan kita.

Dua kepentingan di atas cukup penting untuk menjamin kehidupan yang lebih bahagia dan ceria, untuk mendapatkan kekuatan peha dan kaki, pelbagai senaman boleh dilakukan, tetapi sebelum melakukan senaman kaki, kita perlulah tahu sedikit sebanyak tentang otot di bahagian peha dan kaki serta fungsi dan kepentinganya, antaranya

i. Otot Quadriceps, adalah otot manusia yang paling besar. Fungsinya untuk meluruskan kaki. Otot ini terletak di bagian depan paha dan terdiri atas 4 kepala, yakni Rectus Femoris, Vastus Intermedius, Vastus Medialis dan Vastus Lateralis. Jika dilatih dengan baik, bentuk dua kepala otot yang terakhir ini akan menyerupai titisan air mata.

ii. Otot Biceps Femoris (hamstrings), yakni otot yang terletak di bagian belakang paha. Fungsinya untuk menekuk kaki.

iii. Betis (calves)

iv. Otot Gastrocnemius, yakni otot betis yang paling menonjol yang terletak di bahagian belakang betis berbentuk seperti intan (diamond). Fungsinya adalah untuk menggerakkan telapak kaki.
Antara latihan untuk menguatkan kaki dan peha ini termasuklah, Squats, Lunges, leg extension dan banyak lagi latihan kaki yang sesuai dilakukan di gym mahupun di rumah. Ia terpulang kepada kita samada mahu melakukanya ataupun tidak. Sudah pasti anda di luar sana mahukan bentuk badan yang menawan dan dalam masa yang sama memberi kebahagian dalam hidup anda, jadi apa tunggu lagi?

Mari kita mulakan gaya hidup baru ini..

Sumber  google

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s