SEJARAH GOOGLE

SEJARAH GOOGLE

Google mulai pada bulan Januari 1996, sebagai projek kajian olehLarry Page, yang akan segera bergabung dengan Sergey Brin, ketika mereka berdua mahasiswa PhD di Universiti Stanford diCalifornia. Mereka hipotesis bahawa sebuah mesin pencari yang menganalisa hubungan antara website dapat menghasilkan keputusan kedudukan yang lebih baik daripada teknik yang sudah ada, yang menilai hasil berdasarkan jumlah pencarian tersebut muncul pada sebuah halaman. Mesin pencari mereka awalnya dijuluki “BackRub” kerana sistem check backlink untuk menganggarkan pentingnya sebuah halaman . Sebuah mesin pencari kecil bernama Rankdex sudah menjajaki strategi yang sama.

Dipercayai bahawa laman dengan pautan lebih banyak daripada laman web yang relevan harus merupakan halaman paling relevan yang dikaitkan dengan pencarian, Page dan Brin menguji tesis mereka sebagai sebahagian daripada pengajian mereka, dan meletakkan fondasi bagi mesin pencari mereka. Aslinya, mesin pencari menggunakan Universiti Stanford situs dengan domain google.stanford.edu. Domain google.com diregistrasikan tarikh 15 September 1997, dan perusahaan ini berdiri dengan nama Google Inc pada tarikh 4 September 1998 pada sebuah garasi rumah di Menlo Park, California. Investasi awal yang diperoleh untuk perusahaan baru ini bernilai hampir $ 1,1 juta, termasuk cek senilai $ 100.000 dari Andy Bechtolsheim, salah seorang pengasas Sun Microsystems. Pada bulan Mac 1999, syarikat ini memindahkan kantornya ke Palo Alto, rumah bagi beberapa direkodkan Silicon Valley startups teknologi. Selepas cepat tumbuh melampaui dua situs lainnya, perusahaan ini menyewa sebuah komplek bangunan diMountain View di 1600 Amphitheatre Parkway dari Silicon Graphics (SGI) pada tahun 2003. Syarikat ini telah tetap di lokasi ini sejak itu, dan komplek ini mulai dikenali sebagai Googleplex (plesetan dari kata Googolplex). Pada tahun 2006, Google membeli properti dari SGI sebesar $ 319 juta.

Mesin pencari Google menarik pelanggan setia di antara peningkatan jumlah pengguna Internet, yang menyukai desain sederhana dan keputusan yang bermanfaat. Pada tahun 2000, Google mulai menjual iklan yang dikaitkan dengan carian kata kunci. Iklan-iklan berasaskan teks untuk menjaga sebuah desain halaman yang teratur dan untuk memaksimumkan kelajuan loading halaman. Kata kunci dijual berdasarkan pada kombinasi tawaran harga dan jumlah klik, dengan penawaran bermula pada 5 sen per klik. Model penjualan iklan kata kunci dirintis oleh Goto . com (kemudian berganti nama menjadi Overture Services, sebelum diambil alih oleh Yahoo! dan diganti merek menjadi Yahoo! Search Marketing). Goto.com adalah seorang Idealab spin off dicipta oleh Bill Gross, dan merupakan syarikat pertama berjaya menyediakan bayar-untuk-penempatan perkhidmatan carian. Overture Services kemudian menuntut Google atas dugaan pelanggaran Overture bayar per-klik dan tawaran paten oleh Google AdWords perkhidmatan. Kasus itu diselesaikan di luar mahkamah, dengan Google bersetuju untuk menerbitkan saham daripada saham biasa ke Yahoo! dalam pertukaran yang terus-lesen. Dengan demikian, sementara banyak dari dot-com pesaingnya gagal di pasaran Internet baru, Google diam-diam naik bertubuh sambil menghasilkan pendapatan.

Nama “Google” berasal dari kesalahan ejaan yang umum dari Perkataan “Googol”, yang merujuk pada 10 100, nombor diwakili oleh 1 yang diikuti oleh seratus nol. Setelah menemukan jalannya semakin ke dalam bahasa sehari-hari, kata “google”, ditambah ke Merriam Webster Collegiate Dictionary dan Oxford Dictionary Inggeris pada tahun 2006, yang berarti “menggunakan mesin pencari Google untuk memperoleh maklumat di Internet.”

Sebuah paten yang menggambarkan bagian dari mekanisme penilaian Google (PageRank) diberikan pada tarikh 4 September 2001. Paten ini secara rasmi ditugaskan ke Stanford University dan pendaftaran Lawrence Page sebagai sang pencipta.

Advertisements