CARA MEMBANGUNKAN KEYAKINAN DIRI

MINAT  FOTOGRAFI SILA KLIK DISINI

Langkah pertama untuk menuju kegerbang kejayaan adalah membina keyakinan pada diri sendiri,yakin pada diri sendiri merupakan tunggak utama kejayaan.Tetapi untuk menuju ke puncak kejayaan,yakin pada diri harus  di bangunkan dengan berlandaskan doa dan usaha.Diantara  langkah atau cara membangunkan kuasa keyakinan  saperti berikut:.

Fikirkan Kejayaan

Jangan sekali kali memikirkan kegagalan ,buang atau tukarkan perkataan ‘ ‘ saya gagal’kepada’ saya  berjaya ‘.apabila masalah melanda fikirlah  ‘ saya pasti berjaya ‘ dan bukan nya saya munking gagal.dan apabila kita bersaing dengan orang lain ,fikirlah saya  setaraf dengan yang terbaik dan bukannya dia lebih hebat dari saya.Pada saat  peluang menjelma ,fikirlah saya mampu melaksanakannya dan bukan saya tidak dapat melakukannya.biar minda kita  di kuasai oleh pemikiran ‘  saya  akan berjaya’. Pemikiran begini akan merangsang minda  kita supaya membuat rancangan supaya menghasilkan kejayaan.Sebaliknya pemikiran ‘ saya  munking gagal ‘ membawa kita  kegagalan.Pemikiran kegagalan akan melazimkan  minda kita  berfikir  kepada kegagalan.

Senantiasa mengingatkan diri kita lebih hebat dari  yang kita sangka.

2. Tanamkan bahawa “Aku lebih hebat daripada yang aku sangka”
Kita tidak memerlukan ijazah yang bergulung-gulung untuk mencapai impian. Kita tidak meletakkan pelbagai sijil untuk menjadi pemenang malahan kita tidak memerlukan kuasa luar bagi menggapai kehebatan. Orang yang berjaya sebenarnya adalah orang yg sentiasa yakin dan percaya kepada kemampuan dan kebolehan dirinya sendiri. Jangan sekali2 kita membuat keputusan sebelum kita melakukannya. Jangan sekali2 merendahkan keupayaan dan kehebatan diri sendiri.

3. Berfikiran besar
Kejayaan besar akan dicapai oleh fikiran besar. Kehebatan luar biasa dicipta oleh orang yg berfikiran luar  kebiasaan. Pencapaian besar akan dicapai oleh orang yang sanggup melakukan perkara yang orang biasa tidak sanggup melakukannya. Saiz kejayaan kita ditentukan oleh saiz pemikiran kita. Andai matlamatnya kecil, maka hasilnya pasti kecil. Apabila matlamat besar, pasti pencapaiannya besar.

di petik dari buku “the magic of the thinking BIG “-David J.Schwartz,Ph.D.

bagus  buku ini,baik sekali untuk memotivasikan diri..

One response to “CARA MEMBANGUNKAN KEYAKINAN DIRI

Tinggalkan Jawapan

